loading...
مجله طراحی سایت 21
مریم بازدید : 182 جمعه 14 شهریور 1399 نظرات (0)

البته طراحی وب زمینه تخصصی خود را دارد و می توان ادعا کرد که تنها طراحان باتجربه قادر به طراحی یک وب سایت خوب هستند و بنابراین زمینه تجارب بالای کاربر را فراهم می کنند. برخی اصول اساسی وجود دارد ، که می تواند نه تنها افراد حرفه ای در طراحی یک وب سایت جذاب - به اصطلاح "قوانین گشتالت" کمک کند.

قوانین گشتالت:

قوانین گشتالت اصول ساده یا پیشنهادهایی در مورد چگونگی ادراک عناصر مختلف در هنگام ترکیب آنها به روش یا ترتیب خاصی است. قوانین گشتالت می تواند به عنوان مثال ساختار و احساس همبستگی را در یک وب سایت ایجاد کند ، آنها پیشنهاداتی در مورد نحوه جلب توجه به عناصر مهم یا نحوه ایجاد تأثیر تعادل و ثبات ارائه می دهند.

قوانین گشتالت ریشه در روانشناسی دارد و برای اولین بار در قرن بیستم مطرح شد. گشتالت یک اصطلاح آلمانی است و می تواند با "شکل" یا "شکل" ترجمه شود. قوانین گشتالت اساساً قاعده هایی درباره نحوه درک و سازماندهی عناصر در یک کل واحد است.

هدف این مقاله ارائه یک مرور کلی از قوانین مشترک گشتالت ، توضیح تأثیرات احتمالی آنها و ارائه نمونه هایی از نحوه کار دقیقاً قوانین مختلف در متن وب سایت است. قوانین Gestalt بسیار ساده به نظر می رسد ، اما تأثیرات آنها می تواند تأثیر زیادی بر تجربه کاربر وب سایت داشته باشد. قوانین گشتالت زیر در این مقاله مورد توجه قرار خواهد گرفت: قانون مجاورت ، قانون شباهت ، قانون بسته شدن ، قانون ادامه خوب ، قانون شکل و زمین ، قانون سادگی ، قانون تقارن و آخرین اما نه کمترین قانون تجربه.

قانون مجاورت:

قانون مجاورت نشان می دهد که عناصری که به هم نزدیک هستند تمایل دارند به عنوان یک واحد واحد درک شوند. این می تواند برای مثال بسیار مفید باشد. اگر می خواهید دو دسته از عناصر را در یک صفحه وب نمایش دهید که هرکدام بیش از یک محتوای دارند. با قرار دادن قطعات یک دسته به یکدیگر نسبت به فاصله بین دو دسته ، می توانید به راحتی قطعات یک دسته را دسته بندی کنید. شکل 2 نشان می دهد که چگونه این قانون Gestalt در وب سایت UX Booth برای گروه بندی عناصری که به هم تعلق دارند استفاده می شود. فاصله های مختلف بین عناصر ، سه ستون را به ما القا می کند که از هر ستون برای هر مقاله یک تیزر تشکیل شده است.

قانون تشابه:

قانون تشابه ادعا می کند عناصری که به نظر می رسند به صورت یک واحد درک می شوند. بنابراین عناصری که برای مثال دارند تصور می شود که یک رنگ ، شکل یا سایر مشخصات مشترک به هم تعلق دارند. این پدیده می تواند برای گروه بندی عناصر با هم که به یک دسته تعلق دارند بسیار مفید باشد. در شکل 3 می بینید که CNN چگونه از این قانون گشتالت برای ارائه موضوعات مختلف در یک گروه خبری به عنوان یک واحد استفاده می کند.

قانون تعطیلی:

قانون تعطیلی توضیح می دهد که چرا عناصر حتی اگر ناقص باشند یا وجود نداشته باشند به رسمیت شناخته می شوند. این به دلیل تجربیات قبلی ما و دانش قبلی ما در مورد شکل ها و شکل های احتمالی است ، بنابراین از نظر ذهنی می توانیم قسمت های از دست رفته یک عنصر را تکمیل کنیم. شکل 4 نحوه استفاده ما از این قانون را برای صفحه اصلی usabilla.com نشان می دهد. یک پس زمینه سفید با گوشه های گرد وجود دارد که به سمت پایین صفحه تمام می شود. هنوز هم ، ما درک نمی کنیم که عناصر موجود در پایین صفحه از هم گسسته شده اند ، اما می توانیم ادامه دهیم که محتوا همچنان ادامه دارد.

قانون ادامه خوب:

قانون ادامه خوب می تواند هم در جنبه طراحی و هم در جنبه محتوایی عناصر اعمال شود. چشم ها می توانند به راحتی و به طور طبیعی عناصری را که در امتداد یک خط مداوم مرتب شده اند ، دنبال کنند ، بنابراین این عناصر به عنوان یک واحد درک می شوند. بعلاوه ، عناصری که به طور منطقی یا زمانی از یکدیگر پیروی می کنند ، به عنوان واحد نیز درک می شوند. شکل 5 نشان می دهد که چگونه Concept7 از قانون ادامه خوب در وب سایت خود استفاده می کند. Concept7 برای هدایت دید کاربران خود از یک پیکان کوچک (در پایین سمت راست) استفاده می کند.

قانون شکل و زمین:

قانون شکل و زمین توصیف می کند که چگونه ما یک شکل را به جای پس زمینه ای که در اطراف آن جریان دارد ، درک می کنیم. عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است در بروز این پدیده مثر باشد. اول از همه ، یک شکل تعریف شده ظاهر برجسته تری دارد در حالی که پس زمینه برجسته نیست. بعلاوه ، اگر یک شی بر روی دیگری قرار گیرد ، در این حالت ، یک شکل بر روی پس زمینه قرار می گیرد ، برداشت از عمق پدیدار می شود و بنابراین شکل به نظر می رسد در بالای پس زمینه قرار دارد.

دلیل دیگری که منجر به این فرض شکل و زمین می شود این است که در صورت وجود خط مرزی بین هر دو شی ، بیشتر تعبیر می شود که به شکل تعلق داشته باشد تا پس زمینه. شکل 6 نشان می دهد که چگونه چندین نشان را روی پس زمینه رنگی قرار داده ایم. فقط آرم ها قابل درک هستند ، نه اشکال ناشی از قرار دادن آرم روی پس زمینه رنگی.

قانون سادگی:

قانون سادگی نشان می دهد که عناصر همیشه به ساده ترین شکل ممکن درک می شوند. سادگی در کل بر اهمیت ویژگی های برجسته تأکید می کند. این می تواند به عنوان یک مزیت در یک وب سایت استفاده شود. این کار را ساده انجام دهید و بر آنچه واقعاً مهم است تمرکز کنید. ما سعی کردیم وب سایت خود را تا حد ممکن ساده و تمیز نگه داریم ، بنابراین می توانیم بر روی آنچه واقعاً می خواهیم ارتباط برقرار کنیم تمرکز کنیم. 

قانون تقارن:

این قانون شامل این واقعیت است که ما ظواهر متقارن را نسبت به نامتقارن ترجیح می دهیم. اشیا or یا آرایش های متقارن با جنبه های مثبتی مانند ثبات ، سازگاری و ساختار در ارتباط هستند. از طرف دیگر ، ترتیب های نامتقارن تأثیر منفی ایجاد می کند ، مانند اینکه چیزی اشتباه است ، از دست رفته یا از تعادل خارج است.

البته یک وب سایت هرگز نمی تواند کاملاً متقارن باشد ، که اصلاً ایده نیست ، اما می توان به تقارن درک شده نیز توجه کرد. بنابراین تقارن لزوماً نباید توسط محتوا ایجاد شود ، بلکه توسط عناصر زیبایی مانند رنگ یا طرح ایجاد می شود. به عنوان مثال ، رئیس وب سایت BBC از تصویر انتزاعی یک کره زمین در پس زمینه استفاده می کند تا ظاهری هماهنگ و متعادل ایجاد کند.قانون تقارن

این قانون شامل این واقعیت است که ما ظواهر متقارن را نسبت به نامتقارن ترجیح می دهیم. اشیا or یا آرایش های متقارن با جنبه های مثبتی مانند ثبات ، سازگاری و ساختار در ارتباط هستند. از طرف دیگر ، ترتیب های نامتقارن تأثیر منفی ایجاد می کند ، مانند اینکه چیزی اشتباه است ، از دست رفته یا از تعادل خارج است.

البته یک وب سایت هرگز نمی تواند کاملاً متقارن باشد ، که اصلاً ایده نیست ، اما می توان به تقارن درک شده نیز توجه کرد. بنابراین تقارن لزوماً نباید توسط محتوا ایجاد شود ، بلکه توسط عناصر زیبایی مانند رنگ یا طرح ایجاد می شود. به عنوان مثال ، رئیس وب سایت BBC از تصویر انتزاعی یک کره زمین در پس زمینه استفاده می کند تا ظاهری هماهنگ و متعادل ایجاد کند.

قانون تجربه:

قانون گشتالت دیگر که می تواند کاملاً مفید باشد ، قانون تجربه است. این توضیح می دهد که ما می توانیم انتظار داشته باشیم دیگران از دانش قبلی خود برای درک عناصر خاص استفاده کنند. یک مثال معمول مربوط به دستور زبان و هجی است. به عنوان مثال ، گاهی اوقات ما از اشتباه املایی غافل می شویم زیرا کلمه ای را به طور کلی حفظ کرده ایم و به طور خاص به هر حرف درون کلمه نگاه نمی کنیم.

چشم انداز:

یک لیست کامل از قوانین مختلف گشتالت وجود دارد ، حتی بیشتر از آنچه در این مقاله بحث کردیم. برخی از قوانین گشتالت منحصر به فرد هستند ، برخی دیگر با یکدیگر همپوشانی دارند ، برخی برای طراحی وب سایت مفید ترند ، برخی دیگر کمتر ، اجرای برخی از آنها آسان است ، برخی دیگر پیچیده تر هستند. اما به طور کلی ، می توان نتیجه گرفت که قوانین گشتالت توصیه های خوبی مانند نحوه گروه بندی عناصر متعلق به یکدیگر ، نحوه جلب توجه به عناصر مهم یا نحوه ایجاد برداشت از تعادل و ثبات را ارائه می دهد.

هنگام طراحی یا بهینه سازی وب سایت ، باید قوانین Gestalt را در ذهن داشته باشید. با یک طراحی ثابت و سازگار شروع کنید و پایگاه یک وب سایت موفق را ایجاد کنید. پس از مدتی کار با قوانین گشتالت ، خواهید دید که این قوانین داخلی شده و اعمال آنها را به طور طبیعی آغاز خواهید کرد.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 73
  • بازدید سال : 738
  • بازدید کلی : 2,884